Precis som människor så kämpat besläktade med de existentiella frågorna. Vad är meningen med livet? Vad händer efter döden? Finns det en gud eller högre makt? Många skjuter undan sådana frågor, alltför upptagna med det politiska spelet, Bestens hunger och konflikterna med andra besläktade. Vissa besläktade är direkta ateister och tror inte på någon högre makt, oavsett de övernaturliga inslagen i deras eget tillstånd. Dessa hade kanske en sådan inställning redan som människor eller tappade den tro de en gång hade efter omfamningen. Men mellan de tvivlande och distraherade så finns det besläktade som fortsätter ställa samma frågor som människor alltid ställt sig och är mer spirituellt lagda. Bland vissa klaner är det betydligt vanligare: Banu Haqim består till stor del av besläktade med religiösa övertygelser, Lasombra spenderar mycket tid med att manipulera mänskliga religioner och Hecata är i praktiken samtliga religiösa, även om deras tro har väldigt lite gemensamt med det som människor praktiserar.
Bland besläktade är följare av mänskliga religioner sannolikt den vanligaste gruppen av troende. En del var troende redan som människor och har fortsatt praktisera efter omfamningen. Andra fann Gud efter omfamningen, ibland som en respons på att ha öppnat ögonen för mer av den övernaturliga världen. Det finns ingen direkt preferens för specifika mänskliga religioner, utan beror oftast på vilken kultur en besläktad kommer ifrån. Ofta gör besläktade vissa omtolkningar eller ändringar av sin religions seder utifrån sitt nya tillstånd. Besläktade har exempelvis svårt att be regelbundet under dagtid, så de placerar oftast morgonbönen vid solnedgången, eftermiddagsbönen under midnatt och kvällsbönen strax innan soluppgången, exempelvis. Eftersom blod ofta betraktas som orent tvingas troende besläktade att göra vissa modifikationer eller omtolkningar för att åtminstone följa sin tro så gott det går.
En av fördelarna med mänskliga religioner är att de underlättar för maskeraden, i synnerhet i länder där många är troende. Besläktade finner ofta också att de hjälper med att bibehålla deras mänsklighet. De flesta religioner har trots allt påbud och regler som är klara exempel på mänsklig moral och håller Besten borta.
Vid sidan om mänskliga religioner så finns vad som ofta kallas för blodskulter, religioner specifikt riktade mot besläktade. Somliga kan ta inspiration eller vara sprungna ur mänskliga religioner eller rörelser, men deras påbud, ceremonier och struktur är specifikt anpassade efter troende som blivit omfamnade. Dessa är inte nödvändigtvis särskilt positiva för en karaktärs mänsklighet. Vissa av kulterna är direkt monstruösa och har inslag som människooffer, medan andra är mer neutrala och försöker hitta en jämnvikt mellan Besten och människan. Människor är sällan en del av dessa religioners flock, eller åtminstone inte deras ursprungliga målgrupp. Välkomnar en blodskult människor är det nästan alltid som lägre stående än de besläktade medlemmarna och oftast som potentiella kandidater för att bli omfamnade eller tjänare. Ofta är blodskulter grundade och centrerade runt en Methuselah, en besläktad som levt i minst ett milennium. Dessa intar ofta en roll som en profet, messias, utvald eller en levande gud. I moderna nätter än de flesta av dessa blodsgudar antingen inte aktiva eller kallade till Gehennakriget, så deras lärjungar har fortsatt predika sin mästares ord. Flera blodskulter är uråldriga, lika gamla eller äldre än de äldsta mänskliga religioner, medan vissa är relativt nya, en respons på Gehennakriget och de förändringar de besläktades samhälle drabbats av sedan 2000-talet.
Attityderna till blodskulter varierar ofta kraftigt från domän till domän. Fram till nyligen hade Camarillan en restriktiv syn på all form av religion som inte var mänsklig. Blodskulter sågs som något associerat med Sabbaten och många Furstar utplånade spirituella rörelser fokuserade på Gehenna, antediluvians, blodsgudar eller annat som kunde distrahera neonater från sina plikter till sekten. Sedan Gehennakriget har mycket förändrats och Camarillan har en mer avslappnad hållning. Blodskulter tolereras så länge de inte predikar sådant som går emot Traditionerna och flera furstar har tagit steget längre och inkluderat religionen på den politiska arenan på samma sätt som kyrkan och kronan styrde över pöbeln under medeltiden.
Anarkerna har inget principiellt emot blodskulter, men i vanlig ordning varierar det mellan baroner. Vissa baroner är själva starkt troende och kan ge en kult upphöjda positioner i sitt baroni, medan andra ser religion som folkets opium och försöker utplåna sådant. Ashirran står ut som fullständigt kompromisslös mot blodskulter. Sekten är grundad på Islams pelare och även om de tolererar besläktade av andra mänskliga religioner så ser Ashirran blodskulter som hädelse och avgudadyrkan. Blodskulter aktiva i mellanöstern håller därför betydligt lägre profil eftersom de flesta av Ashirrans sultaner gör en poäng av att stampa ut eventuella kulter i sina domäner.
Blodskulter kan ofta skapa ett mellanskikt mellan sekterna. Även om vissa av kulterna har en ideologi som tydligt tilltalar den ena eller andra sekten betydligt mer så välkomnar många medlemmar oavsett politisk tillhörighet. I en domän kan därför en kult förena besläktade från olika klaner och sekter. Huruvida det är positivt eller negativt beror mycket på omständigheterna.
Nedan följer beskrivningar av de största, och därmed vanligaste kulterna i det besläktade samhället. Det finns dock många andra mer obskyra och mindre rörelser som är mer okända för allmänheten.
Notering: Beskrivningen som följer av kulterna är generell och ger inte all information om deras ceremonier, hierarki eller ideologi. Karaktärer som väljer att spela medlemmar har tillgång till mer detaljerad information, men en karaktär har sällan mycket kunskap om kulter som hen själv inte interagerat med.
Portions of the materials are the copyrights and trademarks of White Wolf Entertainment AB, a Paradox Interactive AB company, and are used with permission.
All rights reserved. For more information please visit white-wolf.com
Any other material not produced by White Wolf Entertainment AB, a Paradox Interactive AB company including but not limited to photos, characters and story elements is owned
by go:night and it’s creators.