En mystisk blodslinje från västindien vars kopplingar till resten av klan Hecata är något oklara. Linjen härstammar från en elder som kallar sig för Baron Samedi (eller ”Baronen”, som hans ättlingar kallar honom), men det är oklart exakt var han härstammar ifrån. Blodslinjens medlemmar lägger ingen större vikt till vilken klan Baronen tillhörde tidigare eller om han är en ättling till Cappadocius. Samedi är ättlingar till Baronen, allt som kom innan honom är inte relevant. Samedi, som ofta internt kallar sig för Nasyon san an (”nationen av blod” på haitiska) misstas ofta för Nosferatu på grund av att deras speciella förbannelse gör att medlemmar av blodslinjen ser ut som vandrande lik eller zombier. Deras historia är väldigt rotad i västindien, i synnerhet runt Haiti, Kuba, Jamaica och närliggande delar av USA som Miami och New Orleans. Som en av de mer spirituellt lagda blodslinjerna av Hecata har de starka kopplingar till Vodou, vilket kan förklaras av att deras grundare tog samma namn som en av religionens iwa. Alla Samedi praktiserar inte religionen, men alla har någon syn på det spirituella. Faktum är att en sire kommer uppmuntra ett childe som saknar kopplingar till vodoun att hitta en form av spiritualism som ligger närmare hens egna förfäder, så många Samedi från Europa praktiserar olika former av animistiska religioner som har liknande principer som vodoun.
Samedi betraktar sig själva som en slags språkrör mellan de levande och döda och har därför ett mer symbiotiskt förhållande med spöken än övriga blodslinjer i Hecata (som oftast ser de dödas andar som verktyg och tjänare). En Samedi kanske inte aktivt kommer jobba för att hjälpa ett spöke att gå vidare, men etablerar oftare ett system av tjänster och gentjänster där spöken blir allierade snarare än en piskad tjänare. Trots den respektfulla synen på de döda så ägnar sig Samedi åt minst lika moraliskt tveksamma aktiviteter som resten av sin klan. Blodslinjen har starka kopplingar till olika former av organiserad brottslighet, i synnerhet när det kommer till smuggling av både varor, människor och diverse illegala substanser. De är i synnerhet förtjusta i att utnyttja mer vidskepliga grupper i samhället för att ge de kriminella grupper de kontrollerar ett drag av mystik. Vid sidan av det är också blodslinjens medlemmar själva ökända för att arbeta som legoknektar eller lönnmördare åt furstar eller baroner som kan betala deras pris.
I Hecata har Samedi funnit en passande roll som klanens spirituella ankare. Neonater som söker perspektiv kan ofta finna vägledning från en av blodslinjens medlemmar, som ofta sitter på en överraskande visdom på hur man balanserar liv och död. Sådan spirituell rådgivning är ofta praktisk, Samedi lägger inte tid på att utlova gudomlig förlåtelse från alla synder eller ett paradis i nästa liv, men på konkret visdom som kan lära andra Hecata perspektiv och mening i sina liv.
Samedi omfamnar ofta folk som är ”berörda” av döden på ett eller annat sätt, antingen de som är vana vid att själva utdela den eller som fått perspektiv efter att själva ha drabbats. Därför är klanen en blandning av mördare och filosofer, beroende på om de är inriktade på att smutsa ner händerna eller konversera med de döda.
Samedis klandiscipliner är Obfuscate, Fortitude och Necromancy. De ersätter också klan Hecatas vanliga förbannelse med sin egen enligt nedan:
En Samedi ruttnar på samma sätt som ett mänskligt lik efter omfamningen tills hen i praktiken ser ut som ett vandrande lik. Tillräckligt med hud finns kvar för att ge en indikation om hur de såg ut när de levde, men i övrigt ruttnar kött och muskler bort för att exponera skelettet. Vissa av blodslinjen blir snarare uttorkade och läderaktiga, som ett mumifierat lik, men gemensamt för alla är stanken av död och förruttnelse som i någon grad alltid är kvar oavsett hur mycket parfym eller oljor en Samedi dränker sig i. Likt för klan Nosferatu så försvårar en Samedis utseende avsevärt hens kontakter med det mänskliga samhället utan att orsaka vild panik och maskeradbrott. Oavsett hur ruttnad en Samedi är så påverkar inte förbannelsen hens förmåga att röra sig fysiskt eller hens sinnen.
System: Ageranden under mellanspelet, inklusive jakthandlingar, får alltid ett automatiskt misslyckande utöver de tärningar som slås för karaktären som inte kan tas bort med mask eller livets rodnad. En karaktär som jagar enligt preferenserna Alleycat, Farmer, Graverobber, Grim reaper, Sandman, Trapdoor eller använder sin herd (om någon) drabbas inte av den här nackdelen vid jakthandlingar.
Portions of the materials are the copyrights and trademarks of White Wolf Entertainment AB, a Paradox Interactive AB company, and are used with permission.
All rights reserved. For more information please visit white-wolf.com
Any other material not produced by White Wolf Entertainment AB, a Paradox Interactive AB company including but not limited to photos, characters and story elements is owned
by go:night and it’s creators.