Det yngsta och minsta huset inom klan Tremere, men också det mest obskyra. Hus Ipsissimus är inte så mycket av en organisation som en filosofi och gemenskap som samlar medlemmar av klanen som är anarker eller obundna som inte velat binda sig till någon av de andra husen. Ipsissimus är vagt organiserat runt en variant av Aleister Crowleys filosofiska system Thelema som grundades under tidigt 1900-tal. Ipsissimus böjer sig inte för några regenter eller cirklar, utan för ett koncept de kallar för den "Sanna viljan", en persons högre syfte och självständiga roll i kosmos. Sann visdom, menar medlemmar av huset, kan bara uppnås när en person självständigt kan söka sin högre vilja och är fri att säga, skriva, resa och älska fritt utan att världsliga auktoriteter begränsar hens högre friheter. Av den anledningen är huset kraftigt motsatta till både Camarillan och Hus Tremere. Ipsissimus lär inte ut magi till utomstående, men det rör sig snarare om ren självbevarelsedrift än någon solidaritet till klanen. En Ipsissimus är oftast den mest pålitliga källan till blodsmagi som anarkerna kan hitta i en domän och de är inte intresserade av att skapa några rivaler utanför sin egen klan. Ipsissimus har ett rätt informellt nätverk där de håller kontakt med varandra för att utbyta kunskap, nyheter och varningar, men det är ett nätverk utan hierarkier, mästare eller annat ledarskap än vad kompetens och visdom skapar naturligt.
Som magisk tradition är Ipsissimus huvudsakligen inriktade på besvärjelser som garderar dem mot annan magi, blodsbandet eller hjälper dem i konflikter. Eftersom de är vanliga måltavlor för Camarillan och magikerna som finns inom sekten så har huset lärt sig sätt att skydda sig. Sådana besvärjelser är ofta resultatet av enskilda medlemmars hårda arbete som sedan cirkulerar runt i husets nätverk. Därför är det vanligt att husets medlemmar aktivt utvecklar egna ritualer eller experimenterar med den kunskap som redan finns. Få saker begränsar vad som är acceptabelt för en Ipsissimus att studera, annat än möjligtvis maskeraden och hens egen vilja.
Ascension of the blood
Komponenter: Blod, en silverbägare.
Eftersom hus Ipsissimus är smått paranoida över att bli utsatta för blodsbandet, eller för att deras eget blod ska hamna i Camarillans händer så har man utvecklat en ritual för att "rensa" blod från sympatiska kopplingar. För att genomföra ritualen hälls blodet som ska påverkas i en silverbägare samtidigt som magikern uttalar en besvärjelse.
System: Blodet i bägaren tappar alla resonanser, förlorar förmågan att skapa blodsband om det kommer från en besläktad och kan inte användas som komponent i ritualer som får ut information om blodets ägare eller påverkar hen utifrån blodet. Det bibehåller däremot den näring det i normala fall skulle ha och räknas som färskt så länge det är kvar i bägaren. Ritualen kan användas i samband med andra ritualer för att göra blodet som används i dessa "neutralt" och har ingen kostnad förutom blodet som hälls i bägaren.
Sanguine reversal
Komponenter: Karaktärens blod, gift från en orm och en skorpion.
Ipsissimus finner sig ofta som måltavlor för diverse magiska anfall från andra blodsmagiker i Camarillan, så med tiden har huset utvecklat ett antal mer eller mindre fungerande försvar mot sådana angrepp. Ritualen skapar ett elixir som utnyttjar de sympatiska kopplingarna som skapas under ett magiskt anfall. Om magikern lyckas stå emot anfallet så skapas en resonerande effekt som slår tillbaka mot anfallarens blod. Offret börjar oftast spy eller gråta sitt eget blod, vilket påverkar hens hunger och sannolikt avskräcker från liknande anfall. För att genomföra ritualen blandar magikern gifterna med sitt eget blod och framställer ett elixir som hen dricker så fort blandningen stått en natt i totalt mörker.
System: Om karaktären utsätts för en magisk effekt via en ritual eller kraft från Blood sorcery eller Necromancy som innebär en duell mot hens AV eller MV så kommer motståndaren få +1 hunger om hen förlorar. Ritualens effekter inkluderar dock inte strider där magiska vapen skapade med krafter används mot karaktären. Blood alchemy påverkas inte av ritualen. Skyddet är aktivt i en månad eller tills det blir utlöst, det som kommer först.
Blood allergy
Komponenter: Offrets blod, bladen från en död blomma.
Ipsissimus som vill sätta dit fiender eller rivaler använder ofta en förbannelse för att tillfälligt vända offrets blod mot hen själv. Under en begränsad tid utvecklar offret en kraftig allergi mot blod och kommer att spy upp det om hens hunger inte är på bristningsgränsen till frenzy. Effekten är inte tillräcklig för att driva någon in i torpor, men väl på gränsen till frenzy och med mindre blod till sina nattliga aktiviteter. Offret kan fortfarande dricka blod från besläktade, vilket gör att de som är tillräckligt utsvultna riskerar att dra på sig blodsband.
För att genomföra ritualen dränker magikern in bladen från en död blomma i offrets blod som hen sedan bränner.
System: Om offret som utsätts för ritualen har ett lägre MV än spelaren som utför ritualen kommer hen att ha +1 hunger på nästa lajv och inte kunna behålla blod hen dricker om det inte antingen är blod från en besläktad eller om hens hunger är 5. Det gör det i praktiken omöjligt att sänka hungern lägre än till 4 utan att använda vampyrblod. Effekten varar i tre nätter eller tills offret druckit blod från magikern som orsakade effekten, det som kommer först.
Ward magic
Komponenter: Diverse exotiska eller dyrbara ingredienser, blodet från personen som ska påverkas.
Genom ett utvecklande av diverse principer som är kopplade till östasiatisk geomantik ska en Ipsissimus i Hong Kong ha utvecklat en talisman vars funktion är att skydda mot annan magi, vilken sedan spridit sig inom huset. Hur talismanen konstrueras varierar från magiker till magiker, men den innehåller alltid en kärna av personens blod som innesluts i en amulett eller ring gjord i exotiska eller dyrbara material. Guld, silver, elfenben, ädelstenar eller liknande är vanliga material för talismanen, men varje Ipsissimus skapar sin egen design. "Lägre" material är dock oförmögna att hålla talismanens magi och förvandlas till stoft. Talismanen dekoreras sedan under processen med skyddsrunor och ligger nedsänkt i magikerns blod i tre nätter, men därefter erbjuder den ett potent skydd mot magiska anfall.
System: Så länge karaktären vars blod finns i talismanens centrum bär den så får hen +1 i MV/AV per nivå av blood sorcery hos talismanens skapare, men bara för att försvara sig mot magiska anfall. Talismanen skyddar mot både krafter och ritualer och ger då sin bonus på det attribut som används till försvar. Den är effektiv mot både blood sorcery och necromancy, men inte mot blood alchemy då tunnblodens alkemi är alltför främmande. Talismanen är permanent så länge som den inte förstörs.
Rekindle the True Will
Komponenter: Blod från personen som ska påverkas och någon som hen är blodsbunden till.
Att bryta blodsbandet är ett av de vanligaste föremålen för Ipsissimus studier och även om huset ännu inte lyckats så har man framgångsrikt utvecklat en ritual för att tillfälligt tysta ett blodsband. Effekten är kortvarig, men kan ge en person en begränsad tid där de kan tänka klart utan bandets påverkan för att uttrycka sin sanna vilja, ge information de annars inte skulle kunna ge eller, i värsta fall, mörda sin domitor för att bli fri. Processen kräver både blod från personen som ska påverkas och hens domitor, som sedan blandas och används för att rita en serie sigill över personens panna, hjärta och handleder som snabbt absorberas av huden när ritualen tar effekt.
System: Under en natt och en dag kan personen fullständigt ignorera blodsbandet till den vars blod användes i ritualen. Hen kan under den perioden inte bindas till personen alls utan är fri att agera utifrån sina sanna känslor. Personen har full kunskap om vad hen har gjort under blodsbandets effekt. Efter att ett dygn har passerat så återkommer blodsbandet med full effekt. En och samma person kan bara påverkas av den här ritualen en gång var tredje månad.
Warding circle against Vitae
Komponenter: Karaktärens blod, en käpp i järnek.
En något otypisk skyddscirkel som istället för att skydda mot en kategori av varelser istället riktar sig mot besläktade vars blod är tillräckligt starkt. Eftersom Camarillan oftast har fler besläktade med potent blod så har Ipsissimus upptäckt att cirkeln i regel är harmlös för anarker, samtidigt som skyddar mot Camarillans äldre medlemmar.
System: Ritualen fungerar som Warding circle against ghouls, men påverkar bara besläktade som antingen har högre blood potency eller lägre generation än magikern som skapade cirkeln.
Portions of the materials are the copyrights and trademarks of White Wolf Entertainment AB, a Paradox Interactive AB company, and are used with permission.
All rights reserved. For more information please visit white-wolf.com
Any other material not produced by White Wolf Entertainment AB, a Paradox Interactive AB company including but not limited to photos, characters and story elements is owned
by go:night and it’s creators.