Få besläktade utanför klan Lasombra är tränade i den här disciplinen, vilket är såsom Camarillan föredrar det. Medan de flesta discipliner antingen förstärker en vampyrs fysiska förmågor, sträcker ut hens vilja eller böjer blodets naturliga effekter så är oblivion den enda som drar sin kraft från någonting annat än vampyren själv. Klan Lasombra refererar till platsen som disciplinen drar sin styrka från som ”Avgrunden” och anmärkningsvärt lite är känt om exakt vad Avgrunden är, annat än att det är en plats av förhistoriskt mörker som har en egen vilja och utgör en fara för både levande och besläktade. Mästare av den här disciplinen kan böja skuggorna och mörkret efter sin vilja. Dock utkräver dock disciplinen sitt pris i både kropp och själ. Ju djupare en besläktad använder kraften från Avgrunden, desto mer av hens mänsklighet uppslukas av mörkret.
System: Oblivions effekter kan, såvida inget annat uttryckligen står, bara användas i områden av skugga eller mörker. Eventuella pågående effekter bryts om de kommer i kontakt med direkt ljus, i synnerhet när det gäller solljus. Utöver det så drar disciplinen kraft från en plats som eroderar karaktärens mänsklighet och också utkräver ett pris. Kopplingen till Avgrunden som disciplinen kräver för att fungera ersätter en del av karaktärens själ och minskar hens mänsklighet med ett steg, detta gäller oavsett om karaktären börjar med nivåer i disciplinen från start eller lär den sig senare över tid. Alla Oblivions effekter manifesterar som tvådimensionella skuggor på tredimensionella ytor och kan därför sällan anfallas eller förstöras. Effekterna syns sällan särskilt väl på övervakningskameror, men alla som kommer i direkt kontakt med disciplinen känner instinktivt av att skuggorna är onaturliga.
OBS: Oblivion är endast tillgänglig för klan Lasombra vid karaktärsskapandet och resulterar alltid i att karaktärens mänsklighet får -1 vid spelstart. Detta gäller oavsett vilken nivå av disciplinen som karaktären besitter.
Oblivion’s sight (Lasombra)
Karaktären kan förstärka sin syn för att se igenom det djupaste mörker och varsebli det som gömmer sig i utkanten av den fysiska världen. När den här förmågan används så blir karaktärens ögon helt svarta. Som en sekundär effekt så kan hen ge andra en perverterad version av den här synen. De som påverkas ser bara Avgrundens oändliga mörker i ett par sekunder.
Kostnad: Ingen
System: Karaktären kan se igenom både naturligt och övernaturligt mörker, inklusive effekter skapade av Oblivion motsvarande karaktärens nivå av disciplinen eller lägre.
Använder karaktären effekten på en annan spelare så säger hen ”Oblivion: blind” samtidigt som spelarna har ögonkontakt. Ingen mental duell är nödvändig och offret kan då endast se mörker i fem sekunder. Den utsatta spelaren simulerar detta genom att blunda under de fem sekunderna och känner sig oerhört obekväm och kan bli helt panikslagen beroende på situation eller spelarens val.
Denna kraften är inte tillgänglig i strid eller som en freescape, men tillräckligt för att skrämma slag på de flesta.
Shadow cast (Lasombra)
Ett återkommande problem för Lasombra är att Oblivion kan avvärjas av ljuskällor. Den här kraften åtgärdar en del av det problemet. Genom att kanalisera Avgrunden in i sin egen skugga så skapar karaktären ett expanderande mörker som täcker rummet hen befinner sig i. Ljuskällor som inte kommer från eld eller solljus dränks av mörkret och låter karaktären använda sina krafter obehindrat. Mörkret är inte bara en brist på belysning, utan kommer från Avgrunden själv. Effekten är därför genuint obehaglig för andra som befinner sig i den och såväl människor som besläktade känner en krypande panik för vad som finns i mörkret när de är i kontakt med kraften.
Kostnad: Hunger +1
System: Spelaren säger "Oblivion: mörker", varpå alla andra i rummet reagerar som om ljuskällor plötsligt slutat sprida ljus och rummet är fyllt med djupa skuggor. Alla i rummet får -1 MV så länge de befinner sig i mörkret. Så länge effekten är aktiv så kan alla andra krafter i Oblivion användas oberoende av hur ljust rummet i normala fall är, så länge som ljuset inte kommer från eld eller solljus. Kraften varar i fem minuter eller tills karaktären deaktiverar den.
Arms of Ahriman (Lasombra, kräver Potence 2)
Lasombra som är mer direkt lagda kan förvandla skuggorna och mörkret till ett dödligt vapen som kan användas för att hålla fast eller anfalla hens motståndare. Tentakler av mörker formas från karaktärens skugga som antingen kan användas för att greppa motståndare eller som ett vapen i strid.
Kostnad: Hunger +1
System: För att greppa ett offer måste det finnas en obruten sträcka av skuggor eller mörker mellan karaktären och offret. Spelaren säger då "Oblivion: grepp" följt av sitt AV och höjer sin hand i ett grepp. Har offret ett lägre AV så hålls hen orörlig av tentaklerna. Hen kan inte använda fysiska krafter eller röra sig, men kan aktivera mentala discipliner eller prata. Kraften kräver koncentration och spelaren kan inte använda en annan disciplin eller gå in i strid utan att greppet lossnar, med undantag för shadow step (se nedan). Alternativt kan tentaklerna helt enkelt användas som vapen. De ger då en vapenbonus på +1 AV per nivå i Oblivion. De kan antingen aktiveras som vapen istället för att greppa ett offer eller som respons på att karaktären tappar greppet.
Shadow step (Lasombra)
Vid behov av snabb transport kan en Lasombra med viss skicklighet helt enkelt använda Avgrunden som genväg. Hen smälter ihop med en skugga för att sedan stiga ut ur en annan inom synhåll. Den här kraften är effektiv för att fly från en osäker situation eller anfalla en motståndare utan förvarning. Det är fullt möjligt att ta med en passagerare, frivillig eller inte, men för de som inte är vana vid Avgrunden är upplevelsen extremt obehaglig och traumatiserande.
Touch of Oblivion (Lasombra)
Genom att kanalisera den rena kraften från Avgrunden genom sin kropp så kan karaktären skapa en energi som suger ut liv från både människa och besläktad. Med en enkel beröring kan hen få en arm att vittra, ögon att förlora sin syn eller muskler att krympa ihop av atrofi.
Kostnad: Hunger +1
System: Spelaren går in i ett mörkt hörn eller annan plats som ligger i skugga eller mörker och håller upp sin högra eller vänstra arm, knuten näve i axelhöjd och med tre fingrar utsträckta. Hen är därefter osynlig tills hen går in i ett annat mörkt hörn eller plats inom synhåll för den första och sänker armen. Kraften är uppenbart övernaturlig för de som bevittnar den.
Karaktären kan ta med en annan person genom att antingen hålla fast dem med sin fria hand eller redan ha grepp om dem med Arms of Ahriman. Besläktade som inte själva har Oblivion 3 kommer att finna upplevelsen extremt obehaglig och gå in i Rötschreck efter att de kommit ur. Kraften kan även användas om karaktären är greppad eller nedbrottad, och kommer då att ta med sig personen som håller fast karaktären om de har fysisk kontakt. Det enda grepp som kan bibehållas trots den här kraften är Arms of Ahriman, förutsatt att personen som använder den själv har Oblivion 3.
Kraften räknas som en automatisk freescape så länge som karaktären faktiskt kan se platsen hen ska fly till. I platser som ett slutet rum eller där det saknas mörker kan kraften inte användas för att fly.
Kostnad: Hunger +1
System: Spelaren lägger handen på en kroppsdel hos offret som ska påverkas och säger "Oblivion: skada". Offret får -3 AV som läker i samma takt som aggreverad skada (Defy Bane kan dock användas för att nedgradera det till vanlig skada som normalt). Så länge som skadan inte är läkt är kroppsdelen obrukbar för offret. En drabbad arm har ingen styrka och kan inte användas och ett skadat ben innebär att offret kommer att behöva stöd för att gå. Vidrör karaktären ögonlocket så kommer offret att bli blind på det drabbade ögat. Genom att vidröra halsen så kommer offret ha svårt att tala ordentligt, även om hen inte kommer att bli stum. Större delar av kroppen som bröstkorgen, ryggen och liknande har ingen effekt förutom avdraget på AV.
Människor eller ghouls som drabbas av kraften kommer att behöva månader eller år av rehabilitering och läkarvård för att helt återfå funktionen i den drabbade kroppsdelen om de inte får övernaturlig hjälp att läka skadan.
Portions of the materials are the copyrights and trademarks of White Wolf Entertainment AB, a Paradox Interactive AB company, and are used with permission.
All rights reserved. For more information please visit white-wolf.com
Any other material not produced by White Wolf Entertainment AB, a Paradox Interactive AB company including but not limited to photos, characters and story elements is owned
by go:night and it’s creators.