Nattens väsen


Att vi besläktade har naturliga fiender är de flesta av oss smärtsamt medvetna om. Allt från solens strålar till eldens dansande lågor lär vi oss snabbt att undvika till varje pris, men det finns också levande hot som skrämmer slag på till och med de äldsta av vår sort.

Varulvar (Werewolves)


Det kanske låter som ett skämt till en början, att Varulvar skulle finnas på riktigt. Men alla besläktade som sett dem, eller än värre, stött på dem är högst medvetna om deras existens. varulvar, eller lupiner, som de ibland kallas, är generellt väldigt dåligt inställda till besläktade. De flesta varulvar dödar besläktade så fort de stöter på dem. Det sägs att de är mindre avigt inställda till de besläktade som är mycket nära sin mänsklighet, men är du verkligen villig att chansa? Det sägs att de kallar sig själva för Garou och att de kan byta form närhelst de känner för det, så vilken människa eller varg som helst kan tekniskt sett vara en varulv i annan skepnad. De verkar undvika städer, som tur är för det besläktade samhället. 


Det sägs att varulvar kan röra sig i en annan del av verkligheten, en andevärld, och kan byta mellan andevärlden och den materiella världen när som helst. Det sägs också att de har sin egen form av maskeraden, exakt vad den innefattar är dock okänt. 


Om det finns en sak som alla besläktade är överens om så är det vad du skall göra om du mot all förmodan stöter på en Varulv: fly!

Vålnader (Wraiths)


Spöken finns, även fast det är relativt få besläktade som ärligt kan säga att de stött på dem, med vissa uppenbara undantag. Vålnader, som de kallas, är nyligen, och inte lika nyligen, avlidna personer som av olika anledningar inte kunnat gå vidare till det som väntar efter döden. Oftast verkar de ha stannat kvar för att de har något, eller någon, som förhindrar dem från att gå vidare. De stannar kvar för att de har ouppklarade affärer i den mänskliga världen, och när de fått allt uppklarat tycks de gå vidare. Vålnader lever på känslor och denna energi använder de för att påverka den materiella världen på olika sätt. 


Det sägs att Vålnader har en egen värld, Underjorden, som de interagerar med andra vålnader i.

Magiker (Mages)


Magiker är mäktiga och farliga individer, bland det farligaste med dem är att de är nästan omöjliga att skilja från vanliga människor. Magiker besitter mycket kraftfull magi men sägs vara bundna av sin egen version av maskeraden vilket förhindrar dem från att agera för öppet runt mänskligheten.  


Det sägs att magiker har sina egna grupperingar liknande klanerna som de kallar Traditioner, det sägs också att de kan interagera med samma andevärld som Varulvar och att de kallar denna för Umbran. Exakt vad magiker är kapabla till finns det många åsikter om, men det finns de blodsmagiker som hävdar att det enda som stoppar magiker från att bli allsmäktiga är dem själva och verkligheten, vad det nu skall betyda.

De vilsna (Changelings)


Genom mänsklighetens historia har det funnit berättelser om feer, vättar, alver och troll. Det finns en anledning till det. Det sägs att dessa varelser bor i en värld kallad Arkadia. Hur denna är kopplad till Andevärlden och Underjorden finns det många åsikter om. De som kallas De Vilsna är individer som ofrivilligt tagits till Arkadia och där genomgått.. förändringar. Exakt hur de har förändrats är oklart, de ser ut som vanliga människor, för de flesta. Det finns de som säger att de har sett De Vilsnas rätta skepnader, och att de under sin mänskliga mask är allt annat än mänskliga. 


De Vilsna håller sig generellt för sig själva. De som stött på dem säger att de verkar ha som mål att förhindra att andra tas till Arkadia. De säger sig också förhindra vad som finns i Arkadia från att ta sig ut. Om du skall resa till platser som är av äldre natur, såsom gammal skog, uråldriga platser och platser med mycket folksagor så finns det ett råd att följa: lyssna på det sagorna säger och håll dig borta från Arkadia.

Portions of the materials are the copyrights and trademarks of White Wolf Entertainment AB, a Paradox Interactive AB company, and are used with permission.

All rights reserved. For more information please visit white-wolf.com


Any other material not produced by White Wolf Entertainment AB, a Paradox Interactive AB company including but not limited to photos, characters and story elements is owned

by go:night and it’s creators.