Mellanspel

OBS! Inflytanden som läggs på något i Mellanspel är spenderade för resten av rundan. Om du tex lånar ut alla dina Tillgångar så kan du inte använda dem igen förrän nästa runda.



Handlingar

Det finns fyra olika handlingar man kan göra i mellanspel; Agerande, Investering, Begär Recept och Utlåning, dessa kommer att beskrivas mer utförligt nedan. 


Neonater kan göra 2 handlingar, Ancillae 1. Agerande och Investering kostar vardera en handling att göra medan Utlåning är gratis. Begränsningen är per mellanspels-period, alltså tiden mellan två lajv.

Agerande

Agerande är allt som är kortvariga handlingar, alltså saker som görs och sen är klara. Som tex att hitta information om en person, att anordna en fest, att tända eld på ett specifikt hus etc. OBS! Om du vill att din karaktär skall ha en Ghoul så behöver du göra ett Agerande.


Ett Agerande behöver alltid Inflytanden eller Tillgångar för att vara en giltig handling. 


Att göra ett Agerande kostar en av dina 2 Handlingar för rundan.


I Ageranden kan du välja att använda Livets Rodnad, i sådana fall kommer 1 misslyckande att tas bort från handlingen, och din Hunger öka med +1 inför nästa lajv. En karaktär med Humanity av 8 kan gratis aktivera Livets Rodnad en gång per mellanspelsrunda, en tunnblodad behöver inte aktivera Livets Rodnad såvida de inte har låg humanity. 


Om du har bakgrunden Mask så räknas den automatiskt med av Arrangörerna, varje nivå kommer att ta bort 1 misslyckande från handlingen. 


Om du har låg humanity, eller är av en klan som har en klansvaghet som påverkar interaktioner med människor, så kommer din handling medföra större risk för misslyckanden (som definerat i klansvagheten eller din nivå av humanity.)


Det finns två typer av ageranden:

Vanligt Agerande


Ett Vanligt Agerande är alla Ageranden som inte är Jakthandlingar (se nedan). Det kan vara saker som att skaffa en Ghoul, leta information om en annan karaktär, anfalla någons Investering, anordna en fest,och liknande. 


Ett Vanligt Agerande behöver alltid Inflytande eller Tillgångar för att vara en giltig handling. Det går inte att i förväg veta vad som krävs för att ett Agerande skall gå igenom, men som tumregel rekommenderas att man använder max 4 nivåer Inflytande/Tillgångar + nivåerna av Mask man har. Det betyder inte att det är helt riskfritt, men det är den övre gränsen för vad som kan antas vara en rimlig mängd risk. 

 

Vissa Ageranden (såsom att anfalla någons Investering) kräver högre antal nivåer Inflytande/Tillgångar för att lyckas, vilket också medför en högre risk.


Om du vill anfalla en annan karaktärs Investering så krävs 2 saker:

  1. Du behöver veta vad Investeringen heter. Detta kan du få tag på genom att antingen hitta information om personen (via ett Agerande), eller genom att i spel ta reda på det (alltså på lajvet, från andra karaktärer etc). 
  2. Du behöver veta var Investeringen finns. Om du har tagit reda på Investeringens namn genom ett Agerande så vet du också var det ligger. 


När man anfaller en Investering så kan man (om det lyckas) sänka Investeringens nivå med 1 (om den är över 1) eller fullständigt förstöra den (om den är av nivå 1). För att förstöra en nivå av Investeringen krävs lika många lyckade som Investeringens nivå x 4. Detta gör att Investeringar av lägre nivå är lättare att förstöra.



Vanliga Ageranden har generellt bara effekt en mellanspelperiod, men kan i vissa fall ha längre effekt:

  1. Om en Investering förstörs/försvagas så är effekten permanent. Investeringen behöver byggas upp igen (med Begär recept) för att uppnå nivån den hade innan.
  2. Stora handlingar som tex: att förstöra ett vattenverk, klippa av alla kontaktledningar på en spårvagnshållplats, bryta sig in i ett bankvalv genom att spränga upp väggarna till huset, eliminera alla ledarna för ett MC-gäng och liknande kan ha effekter som varar i flera mellanspelsrundor. Ett Agerande kan göras för att få effekten att klinga av snabbare. 


Ageranden med många nivåer av Inflytanden inskickade i dem kommer ofta få oanade effekter. Ett Agerande kan få många misslyckanden utan att handlingen i sig misslyckas, så kallade "Flavour fails".


Exempel:

Coteriet Orkanvarning har lagt in 15 nivåer av Inflytanden i ett Agerande, deras plan är att jaga rätt på en tunnblodad vid namn Lasse-Maja. De ger sina hantlangare signalementet på individen och skickar iväg dem. Handlingen får 8 lyckade, och 2 flavour fails. Detta gör att deras hantlangare får tag på invidivden, men de fångar också in fyra helt oskyldiga individer som passar in på signalementet. Otaliga människor som råkar likna individen, eller ha på sig liknande kläder, blir trakasserade och misshandlade och en man blir under flykten från hantlangarna påkörd av en bil och avlider. Det hela blir en stor sak som definitivt kommer dyka upp i tidningen innan nästa lajv.


Jakthandling

En Jakthandling är det enda sättet du kan påverka vilken nivå av Hunger som din karaktär börjar nästa lajv med. Du väljer vilket område (det rekommenderas att du väljer ett område som tillhör din sekt om du inte vill ha problem) och om du använder Livets rodnad eller inte. 


Om du inte gjort en jakthandling kommer din Hunger nästa lajv att vara 3 + antalet gånger du aktiverat Livets rodnad. 


Du får en bonus om du jagar enligt din preferens. 

Utlåning

Utlåning är simpelt, det är till för att låna ut Inflytande/Tillgångar till andra karaktärer. De enda utlåningar som accepteras är de som skickas in via mellanspelsystemet. Utlåningar gäller för den rundan som utlåningen skickades, och alla Inflytanden/Tillgångar är återigen under sin ägares kontroll nästa runda oavsett om de använts eller inte. 


Du kan, precis som med dina vanliga Inflytanden, inte spara utlånade Inflytanden eller Tillgångar till nästa runda. 


Utlånade Inflytanden/Tillgångar är helt under mottagarens kontroll tills rundan slutat, och mottagaren är fri att göra vad de vill med det de lånat. De kan till exempel låna det vidare eller använda det till något annat än det som de uppgav som anledning till utlånaren. Mottagaren kan också välja att inte använda det som de lånat.

Investering

En Investering är en Handling som ofta (men inte alltid) tar flera rundor av Mellanspel att bli klar med. En Investering är ett sätt att passivt varje runda generera extra duttar i olika Inflytanden (alltså Media, Lokal etc), eller att ha ett Haven. En Investering kan producera vilken som helst av de Inflytanden som finns, en Investering kan också vara ett haven (som producerar en säker plats att sova). Dessa investeringar kan förbättras och byggas på allt eftersom. 


Investeringar kan påverkas av andra spelare/omvärlden. Det går att försvaga en Investering, vilket om det lyckas leder till att Investeringen sjunker en nivå. 



För att påbörja en Investering måste du Begära Recept.


Att göra en Investering kostar en av dina 2 Handlingar för rundan. 


Du kan se alla dina Investeringar i ditt Mellanspels ark. 


Under Recept kan du på varje Investering i anteckningarna hitta Receptet. Och under Status kan du hitta vad du redan investerat.



Oavsett typ är max nivå för en Investering nivå 5.

Vanlig Investering

En vanlig Investering är en Investering som producerar en sorts Inflytande.


En vanlig Investering ger i början av varje runda passivt extra nivåer av Inflytanden, baserat på sin nivå och typ. 


En Investering kan bara uppnå nivå 5 om området kan stödja det. Till exempel kommer du inte kunna ha en Investering som producerar Nattliv 5 i en hamn, men däremot kan en Investering som producerar Transport 5 kanske byggas där. 


Generellt krävs det ett Agerande för att ta reda på vart en Investering som producerar 5 av ett och samma Inflytande kan placeras.


Exempel:

Ronja har en Investering vid namn The Asphole som är av typen Nattliv, och nivå 4. Den producerar varje runda passivt Nattliv 4. Om Ronjas Investering inte ligger i ett område som är lämpligt för Nattliv, så är max nivå som Investeringen kan uppnå nivå 4. Vill Ronja förbättra The Asphole i sådana fall så måste hon antingen flytta den till ett mer lämpligt område, eller bestämma sig för att producera ett annat Inflytande som nivå 5.

Investering av delad typ

Om en Investering är av delad typ, alltså producerar mer än en sorts Inflytande (eller Inflytande + Haven), så producerar den olika Inflytanden på de olika nivåerna. Detta är generellt mindre effektivt än en ren Investering eftersom en delad Investering fortfarande bara kan uppnå nivå 5, men Investeringen är däremot inte begränsad av vilket område som kan stödja det.


Exempel:

Bror har en Investering av nivå 4, 2 nivåer producerar Media, och 2 nivåer producerar Nattliv. Investeringen producerar varje runda Media 2 och Nattliv 2. I försvar räknas Investeringen som nivå 4, och skulle Bror vilja förbättra Investeringen måste han betala kostnaden för en nivå 5 Investering. 


Om en Investering av delad typ blir anfallen och försvagad så kommer den nivå som senast lades till att förstöras.

Haven

Haven är en speciell sorts Investering som är extremt viktig, livsnödvändig till och med, för besläktade. 


Ett haven erbjuder, på sin lägsta nivå, en säker sovplats som garanterar skydd från solen under dagen. 


Ett haven erbjuder också:


- Skydd från att bli spårad (motsvarande havens nivå), detta gäller skydd mot att hitta de som bor där. 


- Högre nivåer av Haven kan ha speciella nödutgångar, fancy inredningar och liknande.


- Om en karaktär har flera Haven antas hen sova i det av högst nivå, såvida inte annat uttryckligen sägs till arr.


- För att dela/låna ut ditt haven med en annan karaktär behöver du ge dem namnet på det haven de ska bo i. (Och gästen behöver rapportera till arr att de sover i någon annans haven, och ge oss namnet på Haven).


- Om en Investering har delad användning, alltså producerar ett/flera inflytanden och haven, så räknas nivån av haven enbart som de nivåer som uttryckligen är haven.


Exempel:

Maja har en Investering av nivå 4, 3 nivåer producerar Polis, och 1 nivå producerar "Säker sovplats"(haven). Majas haven räknas som ett nivå 1 Haven, även fast investeringen i sig är av nivå 4. Vilket betyder att det skydd som detta Haven ger enbart räknas som ett Haven av nivå 1. Investeringen i sig är fortfarande av nivå 4, och kräver fortfarande mer Inflytanden för att förstöra eller försvaga. 


Utan ett haven krävs bara en lyckad på ett Agerande för att hitta personens fysiska sovplats, med andra ord kan vem som helst spåra rätt på karaktärer utan haven utan större svårighet. 


Ett starkt haven är ett väldigt bra skydd från anfall, men det finns vissa undantag:


- Om din karaktär frivilligt släppt in någon annan karaktär i sitt haven, så vet den karaktären vart detta haven ligger såvida inte haven flyttas med ett Agerande. 


- Säkerheten är också mindre effektiv mot en person som tidigare besökt ett haven. 


- Ett haven som ligger i en delad Investering är av sin natur mindre skyddat, tex så är ett haven som ligger i en nattklubb eller i källaren på ett sjukhus svårare att hålla säkert då människor och besökare ofta kan ta sig in i delar av själva byggnaden utan allt för stora hinder. 


På grund av allt detta är det ofta som besläktade har flera havens, eller helt enkelt aldrig tar med andra till sitt haven. Det är också av den här anledningen som besläktade generellt alltid bor ensamma (med undantag för fledglings och Ghouls då). 

Om du delar ett haven med en annan besläktad så är det enkelt för denna besläktad att anfalla dig, eftersom ditt haven skyddar från YTTRE hot.

Begär recept

Begär recept krävs för att kunna skapa eller förbättra en Investering. En Investering kan antingen producera ett Inflytande eller vara ett haven. 


Så här gör du: (för att skapa en Investering)

  1. Beskriv kortfattat vad du vill göra, tex vad för Inflytande den skall producera eller om det är ett haven. Beskriv också i vilken form det är: tex så kan en Investering i Lokal vara en mäklarfirma. 
  2. Ge din framtida Investering ett namn, så att Arr och du vet vilken Investering ni pratar om i framtiden. Det gör det också lättare att märka om den omnämns i tidningen eller andra karaktärer nämner det. Namnet är med andra ord offentligt, tänk på det när du väljer namnet. Namnet måste vara unikt och kan inte delas med en annan Investering, om flera Investeringar tillhör samma kedja eller företag så behöver de fortfarande kunna skiljas från andra Investeringar. 
  3. Välj vilket område Investeringen skall placeras i, det rekommenderas att du (om du inte vill ha problem) lägger det i ett område som tillhör din sekt.


Så här gör du: (för att förbättra en Investering)

  1. Beskriv hur du vill förbättra Investeringen. Vill du lägga bara öka nivån, skriv det. Vill du att din Investering skall producera 1 i ett annat Inflytande också, skriv att du också vill producera X. 

Det är helt okej att bara skriva “Nivåökning av (namn på Investeringen)”.


Ett recept kommer skickas till den mail som du uppgav när du skapade karaktären. Meddela oss om du vill byta mail vi har registrerad. Det kommer också dyka upp i Mellanspels-filen i din karaktärsmapp. Den finns i en anteckning i fältet under "Recept", det står "Se anteckning" i fältet och anteckningarna kan du läsa om du antingen använder en dator, eller de appar som google utvecklat för sina dokument (såsom drive och sheets). 


Om du har 5 (eller fler) Investeringar med en annan status än "Klar", så kommer du inte kunna begära fler recept förrän numret är under 5 igen. Du behöver alltså göra klart Investeringar du redan har (om du har 5 eller fler som inte är klara) innan du kan begära nya recept. Du kan alltid skicka in en önskan (till mellanspel@gonight.se) om att avveckla en Investering som inte påbörjats. 

Portions of the materials are the copyrights and trademarks of White Wolf Entertainment AB, a Paradox Interactive AB company, and are used with permission.

All rights reserved. For more information please visit white-wolf.com


Any other material not produced by White Wolf Entertainment AB, a Paradox Interactive AB company including but not limited to photos, characters and story elements is owned

by go:night and it’s creators.