Till och med inom de ockulta konsterna finns det magi som av andra utövare betraktas som för mörk, för farlig och främmande för att kunna användas säkert. Under historien har klan Lasombra skrattat åt andra klaners försiktighet och de mer spirituella delarna av klanen utvecklade en egen form av magi baserad på klanens naturliga koppling till Avgrunden. Mystikerna, som de kallas, kan använda det eviga mörkret på djupare och mer komplexa sätt än resten av klanen. Men sådan bemästring kommer med ett pris, för de som släpper in mer av Avgrunden i sin själ förlorar också mer av sin mänsklighet till mörkret. Mystikerna betraktar det som ett lågt pris att betala, trots allt har moraliska reservationer alltid varit ett hinder för de som är ambitiösa. Medan vanliga Lasombra använder Avgrundens krafter som ett verktyg så har mystikerna ett djupare förhållande, till den grad att det ibland är tveksamt om de dyrkar Avgrunden eller inte. Traditionen blev mer och mer sällsynt efter Sabbatens grundande och klanen hade en lång historia av att större delen av tiden låtsas som om mystikerna inte existerade tills deras unika kompetens behövdes. Eftersom många av mystikerna var äldre så decimerades traditionen nästan fullständigt mellan Gehennakriget och Andra inkvisitionen. De som var kvar var ofta bland de mer besvärande element av klanen som såldes ut till Camarillan för att betala för Lasombras medlemskap. De mystiker som fanns kvar var få, isolerade och utan större relevans.
Sedan kom kulten dedikerad till Shalim.
På något sätt har Shalims präster återuppväckt en näst intill utdöd tradition, eller själva blivit undervisade av vad de nu dyrkar. Kunskapen tycks vara begränsad till kultens präster, men på några få decennier har mystikerna plötsligt ökat efter att ha varit utdöende i ett halvt årtusende. Somliga Lasombra med djupare insyn fruktar vad det kan betyda.
En mystiker behöver utföra de flesta ritualer på en plats som kallas för en oubilette, ett ställe av mörker som inte berörs av ljus. Mystiker med mer permanent närvaro i en domän konstruerar ofta underjordiska kapell eller kammare som aldrig någonsin berörts av solen. De med mer tillfällig närvaro i en domän kan nöja sig med att ta över ett gammalt skyddsrum eller tillräckligt isolerad källarlokal.
System: Traditionen är endast tillgänglig för präster av Cult of Shalim. Till skillnad från annan form av magi så använder Abyss Mysticism Oblivion som grund för att avgöra hur avancerade ritualer en karaktär kan lära sig, inte Necromancy eller Blood sorcery. Mystiker får, till skillnad från andra traditioner, inte tillgång till en ritual gratis när de höjer sina nivåer i Oblivion, utan varje ritual måste köpas individuellt. Karaktärer med traditionen har enbart tillgång till ritualerna från Abyss Mysticism. Ritualer som inte aktiveras direkt på lajvet måste utföras i ett rum som är helt isolerat från ljus, vilket antingen kräver ett haven på minst en nivå eller att ett agerande läggs i mellanspelet. En karaktär som lärt sig åtminstone en ritual har perfekt syn i mörker, men däremot inte i exempelvis rök, dimma eller liknande. Slutligen så offrar karaktären en del av sin mänsklighet till Avgrunden som pris för sina förmågor och kan aldrig höja sin mänsklighet högre än 6.
Eyes of the Abyss
Komponenter: En liten flamma.
Trots vad man kan tro så är Avgrunden inte helt tom, utan har sina egna invånare i form av andar associerade med mörker och skuggor. Genom att offra av sig själv kan en präst frammana en lägre sådan ande för att tjäna som spion. Anden tar formen av en formlös levande skugga som varierar i storlek, men aldrig större än ett barn. I mörker är den i princip osynlig, men eld och solljus dödar den nästan omedelbart. För att frammana anden tänder prästen en liten flamma i ett annars mörkt rum och släcker den genom att sluta handen runt den.
System: Ritualen ger -1 AV vilket läker som aggreverad skada om prästen inte har defy bane. I sådana fall höjs hens hunger bara med +1 till nästa lajv. Anden är aktiv i tre dygn och följer prästens kommandon, men den kan inte slåss, utan bara observera. Den talar inte egentligen, men kan telepatiskt kommunicera med sin skapare genom att tillfälligt gå in i hens skugga. Anden har begränsad förståelse för mänskligt tal, men kan avgöra stämningen i en scen, varna för inkräktare, förfölja folk eller liknande. Kontakta arrangör för att använda ritualen och ge instruktioner till anden.
Traveller's call
Komponenter: Inga
Generellt sett den första ritualen som en präst av Shalim lär sig. Genom att använda sitt naturliga band till Apolleon kan prästen skicka ett meddelande genom Avgrunden för att nå en annan person som är berörd av samma mörker, så länge hen känner till personens namn. Alla medlemmar av kulten kan kallas på det här sättet, men också medlemmar av klan Lasombra och de vars själar är tillräckligt berörda av mörker. Personen som påverkas får en upprepande vision av platsen som prästen befinner sig på. Ritualen tvingar inte den som påverkas att följa kallelsen, men kan vara distraherande. Inga komponenter krävs och ritualen är relativt enkel att utföra, det enda som krävs är att prästen upprepade gånger viskar kallelsen in i mörkret.
System: Ritualen kan kalla medlemmar av Cult of Shalim, Lasombra och personer som har åtminstone en nivå av Oblivion. Har prästen MV 10 eller högre så kan visionen också ackompanjeras med ett ord som upprepas. Karaktärer som ignorerar kallelsen får -2 MV i 15 minuter på grund av visionens ständiga avbrott.
Smothering darkness
Komponenter: Ett mörkt rum, ljus.
Ljus är en irritation för Shalims präster eftersom det hindrar både deras ritualer och krafter, men lyckligtvis är Avgrunden inte ett mörker som vanligt ljus kan lysa upp. Prästen förbereder ritualen genom att meditera i ett rum som är mörkt förutom en cirkel av ljus, vilka hen sedan blåser ut. När som helst under samma natt kan hen sedan åkalla Avgrundens mörker för att släcka eventuella vanliga ljuskällor i sin åsyn.
System: Efter att ritualen genomförts kan spelaren en gång under samma natt säga "mörker". Alla naturliga ljuskällor i rummet som hen kan se kommer upphöra att ge ifrån sig ljus. Detta inkluderar elektroniska ljus. Övernaturligt ljus, som exempelvis eldar skapade med blood sorcery, är opåverkade.
Ensnare mind
Komponenter: Papper, offrets namn och en behållare.
Att skapa och kontrollera yttre skuggor är en sak, men en präst av Shalim kan manipulera till och med de mörkaste skuggor i en annan persons sinne. Ritualen fångar tillfälligt offret i sitt värsta minne och förvandlar det till en levande mardröm. Offret kan under den tiden inte skilja vän från fiende och kommer uppfatta alla i sin omgivning som motståndare att slåss eller fly i vild panik från. För att genomföra ritualen skriver prästen offrets namn på ett papper, blandar det med sitt eget blod, bränner det och samlar askan i en behållare som är förseglad mot ljus. Effekten aktiveras sedan genom att öppna behållaren och släppa ut askan.
System: När ritualen är förberedd så kan spelaren när som helst aktivera den genom att öppna behållaren och säga "terror" följt av sitt MV. Om offrets MV är lägre är hen fångad i mardrömmen och måste antingen slåss mot de i sin omgivning eller fly i panik. Slåss hen så kommer offret inte hålla tillbaka, utan aktivera alla krafter som används i strid, förutsatt att hens hunger tillåter det. Finns det ingen tydlig flyktväg så kommer offret alltid att slåss. Effekten avtar efter att offret antingen vunnit eller förlorat striden, alternativt lyckats gömma sig någonstans i minst tio minuter.
Shadowy sanctum
Komponenter: Ett rum
Genom att rituellt förbereda ett rum genom att måla sigill och runor i sitt eget blod så kan en präst av Shalim knyta en plats till Avgrunden. Många präster väljer sitt kapell, ritualrum eller bara platsen i sitt haven de sover på. I det förberedda rummet kan inget ljus existera, men kopplingen till Avgrunden stärker hens magi.
System: Rummets storlek har ingen betydelse, men spelaren kan bara ha ett sådant rum aktivt åt gången. Används ritualen på en ny plats så återgår den gamla till sitt vanliga tillstånd. Rummet blockerar fullständigt alla former av ljus och ger +2 MV när karaktären använder ritualer.
Name of the Father
Komponenter: Inga
Bara Shalims namn har en makt om det uttalas av någon som verkligen tror. Den här snabba ritualen kan användas för att tillfälligt beröra en annan persons sinne med skugga, förtvivlan och ångest. Ofta används den som ett verktyg för att bryta ner alltför positivt inställda personer, eller bara som ett socialt vapen. Prästen etablerar ögonkontakt med offret och säger "Shalim är" på ett språk som offret inte kan (de flesta föredrar att använda utdöda språk för att försäkra sig om att offret inte förstår). Offret kommer därefter en kort sekund uppleva Avgrunden, de flesta får en känsla av ett enormt mörker som slukar allt de är, eller skräcken av att se ner i en enorm avgrund som sakta kommer närmare.
System: Ritualen kan användas direkt på golvet utan förberedelser, men kostar +1 hunger varje gång den används. Spelaren säger "förtvivlan" följt av sitt MV. Har offret ett lägre MV så är hen paralyserad av skräck i upp till 30 sekunder och kan varken se, höra eller känna något annan beröring än smärta, vilket bryter effekten. Även efteråt så dröjer känslorna kvar och offret får -2 MV i en halvtimme efter att hen påverkats.
Calling the hungry shade
Komponenter: Karaktärens blod
Prästen kan nu kalla en starkare ande från Avgrunden som är kapabel till att slåss. Sådana andar är farliga, för de kommer se alla förutom prästen som frammanade dem som byten att sluka. Anden är stor som en människa och kan nästan bli helt osynliga i mörker. I bättre ljus ser de dock ut som monstruösa varelser beväpnade med klor, huggtänder och liknande. Till skillnad från sina svagare motsvarigheter så försvinner inte anden förrän den blir dödad, men den kräver ett konstant underhåll av blod för att inte tyna bort. Deras brutalitet gör att präster antingen använder dem för att vakta sina havens eller att släppa lös mot kultens fiender när tiden för subtilitet passerat.
System: Så länge anden är aktiv har karaktären +1 hunger vid varje lajv. Flera andar kan frammanas, men varje ytterligare ande ökar kostnaden med +1. Anden har ett MV och AV på 6 och tre nivåer discipliner bland de som karaktären som frammanade den har. Anden har en effektiv hunger, men har ingen best eller tvångshandlingar. De återställer sin hunger genom att döda och sluka antingen människor eller besläktade om de inte återfår styrka från sin mästare.
Psychic void
Komponenter: Saltvatten
Präster av Shalim kan med viss förberedelse sänka även sin själ och tankar i ett ogenomträngligt mörker. Ritualen ger ett potent skydd mot försök att läsa av hens känslor och är användbar för präster som vill hålla sina innersta tankar hemliga. För att genomföra ritualen behöver prästen meditera i minst 30 minuter i saltvatten. Ett badkar eller pool med sådant vatten duger om en präst inte kan eller vill ta sig till havet. Efter att ha mediterat stiger hen upp och finner sin själ skyddad under resten av natten.
System: Under resten av natten blir karaktären immun mot effekter av Auspex på nivå 2 eller lägre som läser av hens tankar eller känslor. Den enda känslan Aura perception visar är "tomhet" och Telepathy kan inte upptäcka om ett uttalande är sant eller inte. Högre nivåer fungerar som vanligt, förutsatt att de används framgångsrikt och karaktären kan fortfarande upptäckas i Obfuscate med Auspex.
Mirror of Loss
Komponenter: En spegel med svart glas, karaktärens eller offrets blod.
Minnen, menar Shalims präster, är summan av en persons identitet. Men om målet är att bli Ingenting så är minnen ofta inget mer än ett hinder. Präster försöker ibland kasta bort minnen som utgör hinder för dem, eller uppmana sin församling att göra samma sak. Den här ritualen låter prästen lagra sina egna eller andras minnen i en speciellt förberedd spegel. Spegelns yta smörjs in med blodet från personen som ska påverkas, varpå personen fokuserar på sitt minne som sedan slukas av spegeln. Prästen som tillverkat spegeln kan när som helst "se" de lagrade minnena genom att vidröra ytan, något som hen sällan förklarar för de som påverkas av spegeln.
System: Personen som påverkas av spegeln måste gå med på det frivilligt och varje minne som försvinner kan vara max 15 minuter långt. Att ta bort minnena förstör inte eventuella effekter av dem, som blodsband, diableri och liknande, men låter personen ljuga oerhört övertygande, gör det omöjligt att upptäcka tankar kopplade till minnet och kan ibland tjäna som ett sätt att lagra viktiga minnen från manipulation. Förstörs spegeln så återvänder alla lagrade minnen till sina ägare.
Portions of the materials are the copyrights and trademarks of White Wolf Entertainment AB, a Paradox Interactive AB company, and are used with permission.
All rights reserved. For more information please visit white-wolf.com
Any other material not produced by White Wolf Entertainment AB, a Paradox Interactive AB company including but not limited to photos, characters and story elements is owned
by go:night and it’s creators.