Blood Alchemy 


I jämförelse med övriga discipliner som har existerat så länge som de flesta vampyrer kan minnas så är thin-blood alchemy en oerhört ung disciplin. Med tanke på a thin-bloods bara har existerat i något ansenligt antal i ett par decennier så är disciplinen till stor del outvecklad och det saknas några direkta mästare på området. Varje thin-blood utforskar disciplinen själv och har oftast ett individuellt sätt att hantera disciplinen på.


Precis som inom blodsmagi så kräver thin-blood alchemy undervisning eller experimentering för att kunna utveckla nya användningsområden för disciplinen. Dock till skillnad från andra discipliner så är inte kraften något som kan aktiveras hur som helst utan kräver att thin-blooden brygger elixir men hjälp av formler som hen antingen hittat på själv eller kommit över från någon annan. Det finns nämligen ingen samlad kunskapsbas; en thin-blood i Kairo kan känna till en viss uppsättning formler medan en i Stockholm kan andra.


Formlerna som finns nämnda här är de som är tillräckligt generella för att en thin-blood inte ska ha några problem att utveckla dem. Användandet av disciplinen är en obskyr blandning av kemi och ockultism. Elixiren måste förberedas i förväg och kräver olika lång tid att tillreda beroende på dess styrka vilket ofta leder till att thin-bloods måste vara vaksamma över när dem använder sina dyrbara resurser. Hur thin- bloden väljer att framställa sina elixir är lite upp till individen men oavsett om det görs i ett slitet kök i en knarkarkvart eller i ett kliniskt laboratorium så måste dem tillredas på något sätt och ett thin-blod kan inte nyttja disciplinen om dem inte kan tillreda elixiren.

System: Blood Alchemy har inga individuella krafter som andra discipliner, utan består av en uppsättning formler som kan användas för att tillreda olika elixir. Varje elixir ger antingen någon form av förmåga som kan användas av den som dricker det eller påverkar den som kommer i kontakt med det på ett annat sätt. En karaktär kan dock bara ha tillgång till en förmåga från ett elixir åt gången. Dricker hen ett nytt innan det passerat en timme så ersätter det nya elixiret det gamla. Varje elixir tar en vecka per nivå att tillreda och en thin-blood kan fritt välja vilka hen vill framställa under tiden mellan varje lajvtillfälle. För att kunna tillreda elixir så krävs någon form av labb. Ekonomiskt stabila thin-bloods kan ha stora kemiska labb till sitt förfogande, men i nödfall så räcker det med en gasolspis och några glaskärl. En karaktär kan utan vidare problem samla in de flesta ingredienser mellan lajvtillfällena, inklusive blod från människor, så länge dessa inte är kostsamma eller sällsynta. Om karaktären vill tillreda elixir så använder hen en handling i mellanspelssystemet, vilket representerar bryggtiden och införskaffandet av ingredienser. Vissa elixir har speciellt värdefulla eller farliga ingredienser och kräver i så fall en extra handling för att skaffa fram ingredienserna, detta nämns i så fall under "system" i formelns beskrivning.


När ett elixir väl framställts så måste det lagras under rumstemperatur i ett lufttätt kärl för att behålla sin effekt. I nödfall fungerar ett kylskåp. En thin-blood kan lagra ett visst antal elixir lika med dubbla sin nivå i bakgrunden tillgångar, alternativt tre gånger nivån i sitt haven, om hen har något sådant. Karaktären kan investera i separata lagringsutrymmen på samma basis, men att gömma sina elixir i kylrum utan egen tillsyn gör det också möjligt för andra karaktärer att stjäla dem. En karaktär kan ha ett visst antal elixir på sin person åt gången lika med dubbla sin nivå i Blood Alchemy. Högre grad av skicklighet krävs för att se till att ett stort antal flaskor håller rätt temperatur och inte utsätts för stötar, friktion och annat som kan få brygden att förlora sin effekt. Även om elixir kan ges bort eller lånas ut till andra så kan karaktärer utan åtminstone en nivå i blood alchemy bara hålla det potent i max tre månader, även med ett kylutrymme.  


Ett elixir fungerar på vilken vampyr som helst som dricker det, inte bara thin-bloods. Varje elixir har ett visst antal ingredienser, men behöver alltid blod från en thin-blood motsvarande ett hunger och blod från en människa med lämplig resonans. Beskrivningen av formlerna anger aktiveringskostnaden när elixiret väl har druckits, om någon. Elixir utan aktiveringskostnad är i regel passiva och varar från det att de använts tills deras verkningstid gått ut.

Nivå 1

Body paint

Den här formeln låter alkemisten skapa tatueringar eller kroppsmålningar som ligger ett par snäpp ovanför vad mänskliga tatuerare klarar av att skapa, förutsatt att alkemisten själv är kunnig. En av formelns fördelar är att den kan skapa tatueringar eller kroppsmålningar på besläktade som inte försvinner, eller rentav kan ändra form beroende på alkemistens skicklighet.
Formeln skapar en form av bläck eller färg som alkemisten använder för att antingen tatuera eller måla personen som ska påverkas.


Bryggtid: 1 v.

Ingredienser: Alkemistens blod, människoblod av aggressiv resonans, tatueringsbläck, henna, markeringspenna eller annan substans som lämnar fläckar på huden

Kostnad: Ingen

System: Om karaktären som skapar formeln har MV 10 eller mer så kan den tatuerade personen när som helst ändra tatueringen eller målningens form eller färger, så länge som åtminstone en vecka har gått sedan den skapades. Målningen är permanent, eller tills den "målas över" av en hudfärgad målning.

Far reach
Elixiret låter alkemisten utöva en slags begränsad telekinesi. Hen kan manipulera föremål och i viss utsträckning också personer utan att vidröra dem. Det här skapar väldigt sällan någon direkt skada, men en listig alkemist kan använda förmågan kreativt för att sätta andra i knipa, eller för att rädda sig själv från den.


Bryggtid: 1 v.

Ingredienser: Blod av lycklig resonans, magneter av matchande polaritet och ståltråd.

Kostnad: Hunger +1

System: Spelaren säger ”far reach-lyft” för att manipulera ett föremål och flyttar därefter föremålet som hen vill att det ska röra sig. Spelare som ser det kommer att uppfatta det som att föremålet svävade i luften. Ett föremål måste vara relativt fritt, men kan dras ur andras grepp. Ett mynt i någons handflata kan manipuleras, men inte en halskedja.
Vill spelaren istället använda kraften mot en annan karaktär säger hen ”far reach – ryck” eller ”far reach – kast”, vilket får personen att antingen slungas framåt eller bakåt. Karaktärer med lägre omodifierat AV än spelarens MV faller till marken när de kastas eller rycks.
Elixirets effekt, och kostnad, gäller bara per manipulation, men karaktären kan spendera mer hunger för att aktivera sin telekinesi fler gånger så länge elixiret är aktivt.

Speak from the Heart

Inför hotet från Andra Inkvisitionen söker besläktade ständigt efter nya, säkra sätt att skicka känsliga meddelanden på, men det mest okonventionella sättet är sannolikt att gömma ett meddelande i en flaska läsk. Alkemisten kodar in meddelandet när hen själv skapar läsken. Drycken ges sedan till en människa, varpå nästa besläktad som dricker från personens blod kommer att få det kodade meddelandet. Av någon oförklarlig anledning är vissa sorters läsk bättre på vissa former av meddelanden, så alkemister anpassar ständigt formeln.


Bryggtid: 1 v.

Ingredienser: Någon form av läsk eller saft, människoblod av deprimerad resonans, alkemistens blod, kvicksilver, bläck eller färg.

Kostnad: Ingen

System: Exakt vilken form av meddelande som överförs beror på vilken sorts läsk eller saft som alkemisten använder som bas. Äppelsmak kan hålla 71 ord eller mindre, apelsinsmak visar istället en mental bild i ungefär en minut och citron/limesmak ger en kort men intensiv känslomässig upplevelse. Nästa person som dricker från människan som druckit av den kodade drycken kommer att få meddelandet.

Checkout time

Tunnblod har generellt mindre problem med att resa än vad vanliga besläktade har, men oavsett om det är för att fraktas lättare eller för mer kreativa ändamål så kan alkemisten framställa ett elixir som tillfälligt gör det omöjligt att skilja den som dricker det från ett vanligt lik. Alkemisten ritar en serie datum och klockslag med romerska siffror på armen av personen som ska påverkas som sedan dricker elixiret. Vid den nedskrivna starttiden kommer hen att falla i torpor och kommer inte vakna förrän den nedtecknade sluttiden. Under den perioden är hen omöjlig att skilja från ett vanligt lik.


Bryggtid: 1 v.

Ingredienser: Alkemistens blod, människoblod av lugn resonans, balsameringsvätska, myrra, skallen från en groda.

Kostnad: Ingen

System: Personen som påverkas har ingen aura, är immun mot exponering för solljus, eld eller liknande och registrerar vid alla undersökningar som ett fullständigt normalt lik. Karaktären vaknar vid det nedskrivna slutdatumet med samma hunger som när hen drack elixiret. Det går att väcka karaktären tidigare eller senare genom att ändra slutdatumet på armen, men personen kan aldrig vara påverkad av elixiret i mer än tre dygn åt gången.

Gaoler's bane
De flesta thin-bloods blir någon gång i mötet med vanliga vampyrer fångade, kvarhållna, bundna eller liknande, så det här elixiret utvecklades som ett sätt att fly. Karaktärens muskler, och ben blir mer flexibla, vilket låter hen ta sig ur grepp, knutar och liknande genom att vrida axlar ur led, pressa ihop sina muskler eller andra mindre justeringar.


Bryggtid: 1 v.

Ingredienser: Blod av lycklig resonans, flott från en grill.

Kostnad: +1 hunger

System: Spelaren säger ”gaoler’s bane” som respons på att hens karaktär blir fasthållen, bunden eller liknande. Hen kan då vrida sig ur alla grepp som inte är förstärkta med Potence 1 eller högre och alla bojor, rep och liknande som inte är gjorda med den här förmågan i åtanke.

Elevate

Även om tunnblod kan ta droger och alkohol på samma sätt som människor så har de sällan någon "kick" om de inte dricks via blodet. Somliga alkemister, möjligtvis uppmärksamma på en outnyttjad marknad, utvecklade en formel för att lösa just det problemet. Elevate, eller "El" som den kallas i rätt kretsar, är tabletter av ren dopamin som får världen att kännas mer intensiv för tunnblod. Färger, ljud, smak och upplevelser är mer intensiva, snabbare och mer upphetsande. Effekten är heller inte helt inbillad. Personer som tagit El har kvickare reflexer, reagerar snabbare och uppfattar bättre allt runt sig, åtminstone under drogens mest intensiva fas. Energin El ger gör det lätt för ett tunnblod att dansa tills solen går upp, så alkemister har hittat en uppenbar marknad på svartklubbar, ravefester eller liknande. El kan generellt också användas för att framställa varianter av diverse uppiggande droger som exempelvis amfetamin eller Ecstasy som funkar för tunnblod. Vanliga besläktade kan inte äta tabletterna, men få samma effekter genom att dricka från någon som är påverkad.


Bryggtid: 1 v.

Ingredienser: Alkemistens blod, människoblod av lycklig resonans, fermenterad choklad, risvinäger, svart kaffe, någon form av uppiggande gatudrog.

Kostnad: Ingen

System: Till skillnad från andra formler så räknas inte El mot alkemistens totala mängd elixir hen kan lagra. El behåller sin effekt så länge tabletterna förvaras torrt och de kan hanteras av andra personer än alkemisten utan problem. Varje användning av formeln framställer ett antal doser av El motsvarande dubbla alkemistens nivå i blood alchemy. En person som är påverkad av El får en lycklig resonans, om hen inte redan hade det, och +1 AV. Bonusen på AV varar bara i 30 minuter, men resonansen är aktiv resten av natten. El kan intas av människor och ghouls med samma effekter, men besläktade måste dricka blod från någon som är påverkad.

Haze
Ett något primitivt försök att kopiera vissa vampyrers förmåga att hålla sig osedda. Elixiret skapar en dimma som täcker karaktären och döljer hens ansiktsdrag, i varje fall tillräckligt mycket för att hindra identifiering.


Bryggtid: 1 v.

Ingredienser: Blod av skamlig resonans, torr is, cigarrök eller avgasrök.

Kostnad: Hunger +1

System: När kraften är aktiv hindrar den tydlig identifiering på håll, exempelvis via övervakningskameror eller liknande som inte kan se igenom dimma i vanliga fall. Är den aktiv under jakt så hindrar den ett maskeradbrott baserat på enklare övervakningskameror eller vittnen på avstånd.

Nivå 2

Blacklight surprise

Som de flesta besläktade vet så är UV-lampor, oavsett hur vetenskapligt identiska de är med solljus, helt verkningslösa mot besläktade. Vissa alkemister har dock lärt sig modifiera den ödmjuka lampan att bli nästan lika farlig som riktigt solljus, i varje fall tills första bästa besläktad slår lampan ur händerna på dem. Elixiret används för att smörja in en UV-lampa som sedan kommer att generera riktigt solljus nästa gång den tänds.


Bryggtid: 2 v.

Ingredienser: Alkemistens blod, människoblod av agressiv och lugn resonans, solrosfrön, handsprit, luminol.

Kostnad: Ingen

System: Kontakt med ljuset från lampan ger -1 AV som läks i samma takt som aggreverad skada, plus ytterligare -1 för varje tio sekunder som en besläktad är i kontakt med ljuset. Utöver det orsakar ljuset rötschreck på samma sätt som riktigt solljus och besläktade med hunger 3 eller mer kommer gå in i frenzy och fly från ljuset. Effekten varar i en timme, eller (mer sannolikt) tills ljuset stängs av eller lampan går sönder.

Mimic

Det här elixiret imiterar en kraft av första nivån från en annan disciplin. Varje separat kraft utgör en egen formel och måste läras eller forskas fram individuellt. Blodsmagi kan inte imiteras på det här sättet eftersom varje kraft är resultatet av studier och kunskap som inte kan simuleras med ett elixir. Inte heller Oblivion kan imiteras eftersom en thin-blood saknar kopplingen till Avgrunden som är nödvändig.


Bryggtid: 2 v.

Ingredienser: Fjäll från en kameleont, groda eller resterna av en puppa. Blod från en resonans som matchar disciplinen:


Aggressiv: Potence
Deprimerad: Fortitude
Djurblod: Animalism och Protean
Lugn: Auspex och Dominate
Lycklig: Presence
Rädd: Celerity
Skam: Obfuscate


Kostnad: Hunger +1

System: Med undantag för kostnaden i hunger så fungerar elixiret precis som kraften den simulerar med hänsyn till effekt, räckvidd och verkningstid. Kraften kan dock inte vara aktiv längre än en timme då elixirets effekt avtar.

Blue state

Det här elixiret är mer tänkt att negativt påverka andra än att ge fördelar till alkemisten. Formeln skapar en lätt blå vätska som, om den dricks eller kommer i kontakt med en persons hud kommer att göra offret extremt långsint och dömande för nästa tveksamma handling hens vänner eller allierade genomför.


Bryggtid: 2 v.

Ingredienser: Alkemistens blod, människoblod av deprimerad och lugn resonans, kobolt.

Kostnad: Ingen

System: Om offret har lägre MV än spelaren som skapade elixiret så kommer hen att påverkas vid kontakt med elixiret. Nästa gång en vän eller allierad till offret genomför en handling som hen anser är moraliskt fel så kommer offret få en fläck på sin mänsklighet. Den här fläcken varar tills offret haft en lång och sannolikt obekväm konversation med sin vän, men tills dess kommer hen att fokusera på händelsen och vara oförmögen att släppa den. Människor och ghouls drabbas inte lika hårt utan blir "bara" extremt långsinta innan de till slut släpper händelsen.

Envelop

Elixiret skapar ett moln av besvärande gas runt personen karaktären använder förmågan på. För vampyrer är effekten mest besvärande i strid eftersom den gör det svårare att se, men människor påverkas i betydligt värre grad.


Bryggtid: 2 v.

Ingredienser: Blod av deprimerad resonans, kaliumklorat, smog eller halongas.

Kostnad: Hunger +1

System: Spelaren säger ”envelop” och pekar på personen som ska påverkas. Offret får -2 AV i fem minuter eller tills spelaren avslutar effekten. Hen har också svårt att se saker tydligt som är mer än en armlängd bort. Människor som påverkas och som har ett lägre AV än spelarens MV är paralyserade under effekten och kan inte göra något annat än att hosta och harkla sig.

Nivå 3

Advanced mimic
En vidareutveckling från mimic som låter alkemisten imitera mer avancerade discipliner. Karaktären kan kopiera krafter från andra nivån med samma restriktioner som hos mimic. Formeln kan läras flera gånger och applicerar varje gång på en specifik disciplinkraft.


Bryggtid: 3 v.

Ingredienser: Fjäll från en kameleont, groda eller resterna av en puppa. Blod från en resonans som matchar disciplinen:

Aggressiv: Potence
Deprimerad: Fortitude
Djurblod: Animalism och Protean
Lugn: Auspex och Dominate
Lycklig: Presence
Rädd: Celerity
Skam: Obfuscate


Kostnad: Hunger +1

System: Spelaren får tillgång till en kraft från en disciplin på andra nivån med undantag för Blood sorcery och Oblivion. Elixiret fungerar i övrigt precis som kraften den imiterar. Spelaren kan inte imitera krafter som kräver nivåer från andra discipliner (exempelvis Dementation).

Imiterar karaktären en disciplin som skalar med nivåerna, som Potence, Celerity eller Fortitude så får hen den kumulativa effekten av första och andra nivån.

Hospital chains

Emellanåt vill en alkemist se till att en besläktad, människa eller tunnblod absolut inte återhämtar sig från sina skador. Ibland är det bara för att se till att skador stannar ett kvar, eller bara för att ge besläktade ett smakprov på hur ansträngande det är för tunnblod att återhämta sig. Elixiret tar formen av en röt vätska som droppas eller skvätts på personen som ska påverkas.


Bryggtid: 3 v.

Ingredienser: Alkemistens blod, människoblod av lugn resonans, ett prov från en cancercell eller tumör, fluorvätesyra.

Kostnad: Ingen

System: På grund av hur svårtillgängliga och giftiga ingredienserna till formeln är så krävs det en handling för att skaffa fram dem utöver den vanliga handlingen för att få fram blodet. När elixiret använts på en skadad person så kan hen inte återhämta sig på något sätt den kommande veckan. Människor och ghouls blir inte bättre oavsett hur lång tid de spenderar på sjukhus och besläktade finner att deras skador inte återhämtar sig oavsett hur mycket hunger de bränner för att läkas. Efter att veckan passerat fungerar offrets läkning som vanligt igen.

Red state

Elixiret har den motsatta effekten som blue state och istället för att få ett offer att fokusera på sina vänners brister så skapas en slags selektiv minnesförlust. Nästa gång en av offrets allierade eller vänner gör något som personen anser som omoraliskt eller fel, oavsett hur monstruöst och brutalt, så lyckas minnet inte fastna. Offret kommer inte ihåg att det har skett och alla försök att övertyga hen om att händelsen har inträffat misslyckas. Att försöka att förklara händelsen låter påhittade och ologiska för offret. Eventuella misstankar om att handlingen faktiskt kan ha inträffat bleknar bort inom ett par ögonblick.


Bryggtid: 3 v.

Ingredienser: Alkemistens blod, människoblod av lycklig och lugn resonans, järnoxid.

Kostnad: Ingen

System: Elixiret behöver antingen drickas eller komma i kontakt med offrets hud för att få effekt. Det fungerar som ovan och effekten är permanent, men den bryts omedelbart om offret dricker människoblod av aggressiv resonans och alla minnen återställs, inklusive offrets förväntade reaktion på dem.

Defractionate
Alkemisten framställer ett elixir som förfinar lagrat blod och låter det drickas som om det var färskt. Förutom att lagrat blod behåller sin resonans så möjliggör det också för vampyrer som i normala fall inte kan dricka lagrat blod att göra det.


Bryggtid: 3 v.

Ingredienser: Blod av lycklig och deprimerad resonans, människoblod av blodgruppen O-, möglig spenat och svart kaffe.

Kostnad: Ingen

System: Elixiret blandas ut i lagrat blod som därefter räknas som färskt. Blodet behåller sin resonans och kan drickas av både medlemmar av klan Ventrue (förutsatt att blodet matchar vampyrens preferens) och karaktärer som är för gamla för att kunna dricka lagrat blod. Vampyrblod som förfinas behåller sin kapacitet att skapa blodsband även efter att det lämnat kroppen. Elixiret kan förfina blod motsvarande en nivå hunger, men för var femte nivå i mentalvärde som alkemisten har så räcker elixiret till ytterligare en nivå. Förfinat blod behåller sin potens i en månad och återgår därefter till att vara normalt lagrat blod igen.

Martian purity

Besläktade som bär på diverse blodburna sjukdomar har alltid varit ett problem i det besläktade samhället. I moderna tider oroar sig den genomsnittlige fursten eller baronen oftast mer för eventuella maskeradbrott om plötsliga epidemier kan spåras till en besläktad än effekterna en pestspridare har på jaktmarkerna. Ambitiösa alkemister har, för att profitera på detta behov, utvecklat ett elixir som bokstavligt talat röker ut infektionen från en besläktad. Namnet på elixiren kommer inte från utomjordingar, utan från den romerska guden Mars och hans association med järn och eld. Personen som (ofta ofrivilligt) dricker elixiret rensas på blodburna infektioner genom att de tvingas ut ur kroppen genom porerna i ryggen i form av en gas som självantänder vid kontakt med luften. Det är inte ovanligt att en ghoul står redo med en brandsläckare för att minimera skadan.


Bryggtid: 3 v.

Ingredienser: Alkemistens blod, människoblod av aggressiv resonans, järnflisspån, aska från krut.

Kostnad: Ingen

System: Elixiret fungerar bara på en människa eller besläktad som bär på en blodburen infektion eller smitta.  Personen som dricker elixiret blir fri från infektionen, men den brinnande gasen ger -2 AV som läker i samma takt som aggreverad skada. Formeln är effektiv mot alla naturliga infektioner, men är mindre pålitlig mot övernaturliga smittor. Kontakta arrangör när elixiret används som avgör om det fungerar för just det som karaktären vill bli av med.

Vitae MSG

Elixiret skapar en slags parfym som luktar svagt av jasmin och vanilj som gör en människa eller ett djur oemotståndlig för besläktade. Parfymen kan även appliceras på besläktade eller tunnblod, fast med mindre långvarig effekt. Alkemister har funnit ett antal kreativa användningar av elixiret från att göra någon till åtlöje offentligt, lura i besläktade infekterat blod eller skapa blodsband. Klan Ventrue är, på grund av sin förbannelse, huvudsakligen immuna mot effekten men får istället ett antal fördelar som öppnar upp en helt annan marknad för alkemister med rätt kontakter.


Bryggtid: 3 v.

Ingredienser: Alkemistens blod, människoblod av lycklig resonans, MSG, florsocker, fejkad (inte riktig) Chanel No.5.

Kostnad: Ingen

System: En besläktad som kommer inom en armlängds avstånd från personen som är påverkad av elixiret kommer att uppfatta hens blod som oemotståndligt. Hen kan försöka stå emot, men detta kommer reta upp besten och höja hens hunger med +1. För varje halvtimme hen spenderar i personens närvaro kommer hungern sedan öka med ytterligare +1 tills hen antingen lämnar personen eller dricker. Klan Ventrue känner inte samma dragning om inte den påverkade personen matchar deras preferens, men de kan dricka från personen utan att behöva spy upp blodet. En Ventrue får ingen näring genom att dricka från en person som behandlats med elixiret, men kan smaka andra typer av blod än vanligt. Ett par droppar av elixiret i lagrat blod har samma effekt och låter en Ventrue dricka det trots sina restriktioner.

Diamond skin

Ett av tunnblodens större problem är att de, trots sina fördelar mot människor, är betydligt bräckligare än andra besläktade. Det här elixiret balanserar tillfälligt spelplanen genom att göra alkemisten, eller ett annan tunnblod, mer resistent mot skador och kapabel att stå upp mot andra besläktade utan att behöva spendera långa perioder med att läka sina skador efteråt. 


Bryggtid: 3 v.

Ingredienser: Alkemistens blod, människoblod av deprimerad resonans, stoft från granit, keramik eller diamanter, hudkräm eller olja.

Kostnad: +1 hunger

System: När elixiret aktiveras så nedgraderas skador från vapen som normalt skulle gjort aggraverad skada till vanlig skada istället. Elixiret skyddar bara mot vapen som skulle ha gjort vanlig skada mot besläktade, men inte på tunnblod. Det har ingen effekt på eld, magiska attacker eller effekter som alltid ger aggreverad skada (som exempelvis klor skapade med Protean).

Mask off

Mer militant lagda alkemister utvecklade den här formeln för att slå till mot besläktade där det gör mest ont: mitt i maskeraden. Elixiret används som en granat som vid kontakt med luft sprider en gas som stör ut besläktades förmåga att simulera mänskligt liv genom blodet. Skickliga alkemister kan också få gasen att provocera fram en besläktads mer våldsamma natur och den ansvarige är med fördel långt borta när elixiret används.


Bryggtid: 3 v.

Ingredienser: Alkemistens blod, människoblod av agressiv och lugn resonans, malda senapsfrön, apelsinjuice, amfetamin och krossade tändstickshuvuden.

Kostnad: Ingen

System: Gasen som elixiret genererar är tillräckligt för att täcka ett rum. Själva gasen gör ingen skada, men besläktade som kommer i kontakt med den kan inte längre använda livets rodnad om deras omodifierade AV är lägre än alkemistens MV. Oftast har de som drabbas mellan 5-10 sekunder att ta skydd innan elixirets effekter är helt aktiva, men om alkemisten som skapat elixiret har ett MV på 10 eller högre är effekten omedelbar och om någon av de drabbade dessutom skulle ha hunger 3 eller högre så drabbas hen av frenzy. Effekten varar under resten av natten.