Vampyrer är i grunden gjorda av mer robust material än människor. Deras resistans mot konventionella vapen och förmåga att läka sår som skulle vara dödliga för en människa gör dem till betydligt tåligare varelser. En vampyr tränad i denna disciplin överskrider gränsen ytterligare, antingen mentalt eller fysiskt. Fortitude ger en vampyr förmågan att skaka av sig annars dödliga attacker, alternativt förskansa sitt sinne bakom ogenomträngliga barriärer.
Karaktären har en övernaturlig motståndskraft mot alla former av attacker, även i högre grad än vampyrer i allmänhet. Anfallare finner att attacker är långt mindre effektiva på karaktären.
Kostnad: Inget på första nivån. +1 hunger för alla högre nivåer.
System: För varje nivå av den fysiska delen av Fortitude får karaktären +2 AV. Hen väljer själv vilken nivå av kraften som aktiveras.
Även om de flesta använder fortitude för att stärka sin fysiska kropp mot attacker så finns det också vampyrer som använder den för att härda sitt psyke. Karaktären innesluter sitt sinne bakom mentala barriärer som gör det mycket svårare att påverka hens vilja. Hen har också en instinktiv känsla för om någon försöker läsa av karaktärens känslor eller tankar, även om kraften inte ger någon information om vem som är ansvarig.
Kostnad: Ingen för första nivån, +1 hunger för högre nivåer.
System: För varje nivå av den mentala delen av fortitude så får karaktären +2 i MV förutsatt att hen är den försvarande parten. Hen väljer själv vilken nivå av kraften som aktiveras. Utöver det så vet karaktären när hen blivit utsatt för en kraft som läser av hens känslor eller tankar (som Aura percetion, Telepathy eller Scry the Soul) men hen vet inte vem som är ansvarig.
Karaktären kan göra sig lika stabil och orubblig som ett block i granit. Så länge hen har kontakt med marken är det nästan omöjligt att på något sätt flytta, dra eller brotta ner henom. Karaktären kan fortfarande anfallas och är inte immun mot skada eller mentala krafter, men rent fysiskt är det näst intill omöjligt att få hen att flytta på sig.
Kostnad: +1 hunger
System: Spelaren kan inte på något sätt flyttas från sin position så länge hen har kontakt med marken och personen som försöker flytta på hen inte har en högre nivå i Potence eller Disciplinen som försöker flytta spelaren än vad hen har i Fortitude. Hen är inte immun mot mentala krafter som tvingar hen att flytta på sig själv eller att bli fasthållen eller nedslagen tills hen inte längre kan stå upp.
Karaktären kan nu mer effektivt skydda sina tankar och känslor mot försök att läsa av dem. Förutom den allmänna motståndskraften disciplinen ger så kan karaktären projicera falska tankar och känslor för att förvirra de som försöker läsa av hen. Istället för att få tillgång till karaktärens egna tankar så läser inkräktare bara av den påhittade fasad som hen skapat. Karaktären kan ljuga andra rätt upp i ansiktet utan att det märks eller bibehålla en lugn fasad samtidigt som hen i själva verket kokar av raseri inombords.
Kostnad: +1 hunger eller ingen (se nedan)
System: Om spelaren framgångsrikt vinner en mental duell mot en kraft som läser av karaktärens tankar eller känslor så kan hen, istället för att kraften bara misslyckas, ge ett falskt svar. En lögn kan registreras som sanning och karaktären kan verka ha helt andra känslor aktiva än vad som är fallet. Utsätts spelaren för en kraft på nivå 1 som har den här effekten så kostar det ingenting att ge ett falskt svar och om kraften inte kräver en mental duell kan spelaren alltid välja att ge ett falskt svar istället för ett sant. Krafter som läser av Bestens känslor påverkas inte av den här kraften, bara effekter som är riktade mot karaktären själv.
Vampyrens traditionella svagheter, eld och solljus, förblir ett potent vapen även mot hårdföra besläktade. Med den här förmågan för karaktären ett visst mått av resistans mot sådana attacker, till en viss gräns
Kostnad: +1 hunger
System: Efter att hen deltagit i strid där motståndaren använt aggraverad skada kan karaktären aktivera kraften för att nedgradera skadan. Hen tar då ingen skada om hen vann striden och halverar sitt AV som normalt om hen förlorade.
Genom anmärkningsvärd disciplin och självkontroll kan karaktären dedikera delar av sina mentala resurser till att helt hålla bestens inflytande borta från hens sinne. Det här isolerar karaktären från både de mer tydliga effekterna från att vara hungrig och Bestens mer subtila inflytande över hens handlingar och känslor. Under kraftens effekt har Besten ingen som helst kontroll. Många använder den som en nödlösning för att kunna jaga säkert eller bibehålla sin självkontroll under känsliga ögonblick. Kontrollen är dock bräcklig och en stor del av karaktärens mentala resurser behöver läggas på att hålla Besten under kontroll. Skulle hens sinne störas av yttre angrepp kommer kontrollen att försvinna och allt uppdämt raseri explodera.
Kostnad: +1 hunger
System: Under 20 minuter ignorerar spelaren alla former av effekter som hen i normala fall skulle få av hög hunger. För krafter eller effekter som har olika resultat beroende på hens hunger så räknas den alltid som 1, karaktärens tvångshandling är inte aktiv, hen riskerar inte frenzy om hen ser en människa och jagar alltid som om hen hade 1 i hunger. Nackdelen är att under kraftens effekt får karaktären -2 MV per nivå av hunger hen normalt skulle ha. Utöver det så drabbas hen omedelbart av en frenzy om hen skulle misslyckas med att stå emot en mental duell. Denna frenzy är alltid dominerad av ilska och riktad mot personen som använde kraften som bröt karaktärens kontroll. Karaktären kan under tiden kraften är aktiv inte använda andra krafter från Fortitude. Kraften är aktiv tills 20 minuter gått eller karaktären väljer att avsluta den, det som kommer först.
Portions of the materials are the copyrights and trademarks of White Wolf Entertainment AB, a Paradox Interactive AB company, and are used with permission.
All rights reserved. For more information please visit white-wolf.com
Any other material not produced by White Wolf Entertainment AB, a Paradox Interactive AB company including but not limited to photos, characters and story elements is owned
by go:night and it’s creators.