Så som den allmänt kända berättelsen går så dräpte klan Tzimisce större delen av sina elders under det första anarkupproret om kom under 1400- och 1500-talet att bli ryggraden för Sabbaten tillsammans med klan Lasombra. Efter det har klanen i princip varit synonym med sekten, åtminstone fram tills ättlingarna till avhoppare som tröttnat på Sabbatens destruktiva natur började ansluta sig till anarkerna. Dock var det inte alla av klanens elders som dräptes eller anslöt sig till Sabbaten. Ett antal lyckades behålla sin relativa självständighet genom en kombination av styrkan som kommer från hög ålder, sin kunskap om gammal magi och det faktum att deras domäner oftast var avlägsna och isolerade. Dessa sista kvarlevor av hur klanen hade sett ut under medeltiden kom att kallas för den "gamla klanen" inom resten av Tzimisce som både fruktade och respekterade dem för sin styrka. Den gamla klanen använder naturligtvis inte den benämningen på sig själva. Ur sitt eget perspektiv är de Tzimisce, resten av klanen är bara degenererade imitationer, bleka skuggor av en mäktig klan, ödlor som låtsas vara drakar. Om de nödvändigtvis behöver använda ett namn som skiljer dem från resten av klanen så kallar blodslinjen sig för Karpatherna eller Neam Dracul ("drakens barn" eller "drakens blodslinje" på rumänska).
Den gamla klanen är traditionell till och med ur besläktades perspektiv. De följer i allmänhet gamla tolkningar av det som kom före traditionerna som till och med Camarillan betraktar som utdaterade. Bland annat betraktar de dödsstraff som en fullständig rimlig reaktion på domänsbrott, blodsbinder nästan alltid sina childes och har en syn på domäner som inkluderar ägandeskap av allt och alla inom gränserna, ner till själva jorden. De betraktar dock gästfriheten som helig och en person som är inbjuden av en medlem av den gamla klanen är sannolikt den tryggaste personen i hela domänen, förutsatt att de följer sin värds instruktioner. Å andra sidan är det få saker som kan väcka en av de gamla drakarnas vrede så snabbt som stöld och intrång på deras domän.
Den Gamla klanen har samma discipliner och klanförbannelse som resten av klan Tzimisce, men om karaktärens sire var en koldun så kan en neonat börja med nivåer i blood sorcery som antingen kommer via jaktpreferens eller xp. Detta kostar dock fortfarande som en disciplin utanför klanen.
I århundraden skötte den gamla klanen sina affärer utan intresse i att blanda in sig i sekternas konflikter så länge deras egna domäner lämnades ifred. Milennieskiftet, Andra Inkvisitionen och Gehennakriget har dock gjort deras tidigare hållning opraktisk. De flesta av de äldre medlemmarna av blodslinjen har kallats från sina domäner till Gehennakriget och lämnat styret till sina childes som oftast är precis lika konservativa och traditionella som sina skapare. Dessa, som oftast är äldre ancillor eller yngre elders, har accepterat att den Gamla klanen behöver involvera sig med sekterna för att överleva de nya tiderna. När de behöver välja en sekt är den Gamla klanen i princip alltid Camarilla. Sekten har en respekt för traditioner, hierarki och ålder, medan anarkerna ur många av de gamla drakarnas perspektiv är rent absurda. Yngre childes till den gamla klanen gör också liknande bedömningar, uppfostrade som de är enligt den gamla klanens feodala synsätt. Blodslinjen har ett delat förhållande till sina klanfränder bland anarkerna. Å ena sidan är de barn som inte har någon aning om sin historia, men den gamla klanen ser gillande på många yngre Tzimisces försök att återupptäcka klanens gamla traditioner och identitet.
Den Gamla Klanen har inte riktigt någon solidaritet eller organisation som binder ihop dem. Var och en av de gamla drakarna är sin egen högsta auktoritet, ansvarig för att utkämpa sina egna strider och tjäna sina egna ambitioner. Andra medlemmar i blodslinjen är rivaler och kommer inte lyfta ett finger för att rädda en annan medlem av linjen om de inte gynnas av det. Blodslinjen drar dock gränsen när det gäller anfall på dem som helhet. Försök att anfalla den gamla klanen enbart på grund av deras blodslinje kommer snabbt få alla andra av blodslinjen att snabbt lägga åt sidan sina konflikter och okaraktäristiskt förena sina krafter tills anfallaren är utplånad.
En av blodslinjens styrkor är att de är en av de få, kanske den enda, kvarlevorna av den gamla magi som klanen praktiserade förr. Många av den gamla klanen är kolduns, och de riktigt gamla är oftast mästare på sina områden och kan kommendera naturkrafterna som lägre besläktade kan kommendera sina ghouls. Därför är domäner som styrs av den gamla klanen ofta synonyma med skräckhistorier om folk som försvunnit dit och aldrig återkommit, plötsliga missöden, naturkatastrofer och liknande fenomen som mystiskt nog alltid verkar agera på sätt som gynnar domänens härskare. Inom Camarillan betraktas den gamla klanen skeptiskt på grund av sin antika syn på vissa av traditionerna och att de i högsta grad delar den girighet som är synonym för klan Tzimisce. De ses dock ofta som mer civiliserade monster som sekten gärna har på sin sida.
Portions of the materials are the copyrights and trademarks of White Wolf Entertainment AB, a Paradox Interactive AB company, and are used with permission.
All rights reserved. For more information please visit white-wolf.com
Any other material not produced by White Wolf Entertainment AB, a Paradox Interactive AB company including but not limited to photos, characters and story elements is owned
by go:night and it’s creators.